fbpx
HOME
Anna Piwkowska

Te Amazonki były jakimś rozwiązaniem

Kobietom

Strojne w broń Artemidy, zwinne Amazonki,

były przeciw ciemności jakimś rozwiązaniem.

Kiedy strop się zapalał jakby był ze słomki,

gdy miedź się roztapiała, pękały wiązania,

gdy noce nadchodziły zimne i surowe

zachwycały je ślady drobne, turkusowe

na stygnących posadzkach. Patrzyły zdumione

na ten cud, splot chemiczny, z brązu wysączone

kolory. W każdej bitwie umiały zobaczyć

ślad czułości, zew piękna, znak przeciw rozpaczy.

Także dzisiaj w piwnicy, wśród trupów, przy drogach,

w prowizorce szpitali, w szybkim proshu Boha,

niosą wojnie i winie niepojętą łaskę:

miękki lok, złote runo ukryte pod kaskiem.

Warszawa, 24 lutego 2023

W październiku spędziliśmy z Jankiem kilka dni w Rzymie. Dni były upalne, spacerowaliśmy więc długimi godzinami brzegiem Tybru na Zarzecze, łaziliśmy po opisanym przez Iwaszkiewicza niekatolickim cmentarzu artystów i cudzoziemców, włóczyliśmy się po wąskich uliczkach zaglądając do kościołów w poszukiwaniu kolejnego Caravaggia i piliśmy wino na Campo dei Fiori. W powietrzu unosił się zapach opadających liści i żołędzi, moczu i świeżego chleba, kawy, kwitnących słodkich akacji i pieczonych kasztanów. Jednym słowem robiliśmy w Rzymie to, co robią wszyscy turyści, a więc niezbyt odkrywczo, ale z zapałem wydeptywaliśmy także ścieżki wokół Forum Romanum. I wtedy Janek opowiedział mi historię o barbarzyństwie i o przypadkowym pięknie, o bazylice strawionej przez pożar i o turkusowych plamach na posadzce. Ta opowieść Janka, którą poniżej przytaczam tak, jak ją usłyszałam, a właściwie jak ją na moją prośbę spisał, wróciła do mnie kilka dni temu, gdy oglądając reportaż z Ukrainy o walczących dziewczynach–żołnierkach, zobaczyłam twarz jednej z nich – jak z Botticellego – i miękki lok, który wysuwał się spod hełmu. Piękno na wojnie, wśród rzezi i barbarzyństwa. Turkusowe plamy na starożytnych posadzkach po stopionych monetach. Turkus zawsze kojarzył mi się z pięknem. Jeden z najdawniej wydobywanych kamieni ozdobnych, ceniony przez wieki za swą intensywną barwę w odcieniach błękitu i zieleni, w zależności od proporcji domieszek miedzi i żelaza albo bardziej niebieski, albo bardziej zielony. Turkus to kolor bizantyjskich mozaik, skrzydło zimorodka i turkusowe kreski namalowane na oczach Kretenek na freskach z Knossos, a także na powiekach współczesnych dziewcząt. Ale piękno pojawiające się tam, gdzie nikt się go nie spodziewa, tam, gdzie być go nie powinno, jest, jakby powiedział Mandelsztam, chociaż przez chwilę „zasłoną rzuconą na otchłań”.

A oto wspomnienie Janka z marca 1980 roku, które mi opowiedział przy ogrodzonym już dzisiaj Forum Romanum.

Tak zwane Triduum Paschalne w roku 1980 spędzałem w Rzymie razem z moimi rodzicami, siostrą Anią i Isią, a także z Piotrem, który dojechał do nas z Madrytu, gdzie był na stypendium. Paweł nie dostał wtedy paszportu. Byli z nami wtedy także Agata Wolicka, wówczas asystentka prof. Jacka Woźniakowskiego (Historia Sztuki KUL) oraz Edward Zwolski, profesor historii, znawca starożytności, z KUL, mój ówczesny Mistrz i wykładowca. Zwiedzaliśmy wspólnie m.in. Forum Romanum, po którym – o ile pamiętam – można było chodzić swobodniej niż dzisiaj. Podczas długiego spaceru od Łuku Tytusa w stronę Kapitolu zawędrowaliśmy w miejsce, gdzie wznosiła się kiedyś Basilica Aemilia…

Pamiętam, że weszliśmy na posadzkę świątyni. Edek (byłem z nim na Ty, zapraszał mnie do siebie do domu, m.in. na egzamin w połowie semestru. Wychodziliśmy we dwóch na dach kamienicy i czytaliśmy „Narodziny tragedii” Nietzschego. Z tej lektury zdawałem egzamin. Pamiętam do dzisiaj wszystkie uwagi i sugestie Edka…) opowiedział o historii bazyliki i o tym, że spalili ją Wizygoci w 410 roku. W pewnej chwili schylił się i pokazał turkusową plamę na kamiennej, potrzaskanej posadzce. Tych plamek było więcej… Zapytał, czy wiemy, co to za plamy… Nie mieliśmy pojęcia. Były to ślady po stopionych pod wpływem wysokiej temperatury monetach z brązu rozsypanych na posadzce przez kogoś, kto uciekał w popłochu z palącej się świątyni…

ANNA PIWKOWSKA

Warto również przeczytać...
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
Cenimy państwa prywatność
Ustawienia ciastek
Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Więcej informacji znajdą państwo w polityce prywatności.
Dostosuj Tylko wymagane Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek
Dostosuj zgody
„Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Przechowują dane narzędzi analitycznych, np.: Google Analytics.
Przechowują dane związane z działaniem reklam.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami.

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych.

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystko
Ustawienia ciastek